ایجاد رشته «مدیریت آموزشگاهی ویژه هنرستان‌ها» در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش:

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی «رشته مدیریت آموزشگاهی» ویژه هنرستان‌ها در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید رجایی خبر داد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدمصطفی آذرکیش، درباره ایجاد و راه اندازی رشته مدیریت آموزشگاهی ویژه هنرستان‌ها، اظهار کرد: : براساس مصوبه 244 تاریخ 26 فروردین ماه 98 «گروه هماهنگی برنامه ریزی تربیت معلم» و جلسه 937 تاریخ 5 آذرماه 99 «شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی» این رشته برای اولین بار در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشگاه شهید رجایی راه‌اندازی شده است.آذرکیش افزود: لازمه پیشرفت هر سازمانی داشتن مدیران کاردان و شایسته است؛ بهبود و توسعه شایستگی مدیران سازمان‌ها و مراکز آموزشی، به بهبود آموزش در سطوح مختلف تحصیلی بستگی دارد؛ لذا نیاز نظام آموزشی کشور، به ویژه هنرستان‌ها به مدیران شایسته بیشتر از سایر سطوح تحصیلی است.مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: برای بهبود کیفیت مدیریت در هنرستان‌های کشور، «رشته مدیریت آموزشگاهی» راه‌اندازی شده تا از این طریق، مدیرانی با بینش، نگرش‌ و مهارت‌های لازم برای مراکز آموزشی کشور، به ویژه هنرستان‌ها تربیت شوند.وی به برخی از اهداف و قابلیت‌های راه اندازی این رشته اشاره و گفت: پیاده سازی ابعاد سند تحول، سند اشتغال و اسناد بالادستی(برنامه درس ملی) مرتبط با مدیریت هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کاردانش؛ توانایی و قابلیت برنامه ریزی، تعیین اهداف، چشم انداز و مأموریت‌های سازمان؛ توانایی ساماندهی نیروی انسانی و ارتقای صلاحیت های حرفه ای متناسب با نوع فعالیت؛ توانایی هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین در هنرستان‌ها؛ بهره گیری از ظرفیت‌های دیجیتال در توسعه منابع انسانی؛ تسلط به بهره برداری از منابع، بهینه سازی مصرف و نظام بودجه ریزی در هنرستان‌ها؛ آشنایی با نظام هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کاردانش و برنامه ریزی آموزشی؛ آشنایی کامل با قوانین و مقررات در هنرستان‌ها؛ شناخت مهارت‌های نرم افزارهای مورد نیاز بازار کار؛ توانایی و تسلط بر توسعه و نحوه مشارکت در داخل و خارج از هنرستان‌ها؛ آشنایی با برنامه‌های کارآفرینی و فرهنگ سازی؛ شناخت و بهره برداری از امکانات هنرستان‌ها؛ افزایش بهره وری از آموزش‌های کارآفرینی از جمله اهداف راه اندازی این رشته است.آذرکیش طول آموزشی این رشته را 5 «نیم سال آموزشی» (دو و نیم سال)، اعلام کرد و افزود: افراد واجد الشرایط ورود به این رشته، هنرآموزان هنرستان‌ها، مدیران و معاونان فنی هنرستان‌ها هستند.دانش آموختگان این رشته با توانایی علمی و مهارت‌هایی که به دست می آورند، می توانند به عنوان مدیری حاذق در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی فعالیت کنند.

سند تحول بنیادین